Ons logo is de vertaling van onze missie. In de missie van Houtens staan ontdekken, ontwikkelen en ontplooien centraal. In het logo van Houtens wordt dit weergegeven met behulp van drie jaarringen van een boom. Elke jaarring heeft betrekking op één van de drie bovengenoemde O’s. De binnenste jaarring is rood. Dit is de kern, het hart van de school. Rood staat voor passie, ontdekken, onderzoeken waar je talenten liggen, uit de veilige comfortzone stappen. Daarom is de binnenste ring niet rond, maar in ‘beweging’, zonder scherpe hoeken. Dit geldt ook voor de tweede ring. Op Houtens ontwikkelt de leerling zijn talent(en). Dit gaat niet zonder slag of stoot. Fouten maken mag, hier word je sterker van. De tweede ring heeft een blauwe kleur. De buitenste ring is rond en lichtgroen. De lichtgroene, ronde cirkel betekent afronding, je hebt je ontwikkeld, en je hebt je kunnen ontplooien. Echter, je bent nog niet klaar, je staat aan het begin van je carrière. Je gaat je verder ontplooien op een vervolgopleiding.
Iedereen – van directie tot conciërge, van docent tot technische dienst – straalt de drie O’s uit en brengt ze in de praktijk. Dit kun je zien aan alle medewerkers van Houtens. Zij zijn te typeren als open, persoonlijk, luisterend, gericht op samenwerking en gericht op het leveren van een bijdrage aan de ontwikkeling van elk individu.
Iedereen – van directie tot conciërge, van docent tot technische dienst geeft vorm aan de missie vanuit de vier kernwaarden van Houtens:
Houtens wil in haar omgeving bekend staan als:
Houtens is een talentschool (mensgericht) vanuit de invalshoek dat leerlingen die hun talent benutten beter presteren (resultaatgericht). Houtens is ambitieus en verwacht dit ook van haar leerlingen. Leerlingen worden zodanig uitgedaagd dat ze hun eigen krachten gaan ontdekken, ontwikkelen en ontplooien. Houtens haalt leerlingen in een veilige omgeving uit hun comfortzone, zodat leerlingen zelfverzekerd in het leven staan en zelfbewust vervolgstappen maken. Houtens gaat een persoonlijke relatie aan met iedere leerling, om hem of haar op deze manier zo goed mogelijk te stimuleren en te begeleiden bij het ontdekken van zijn passie(s) en ontwikkeling van zijn/haar talent. Kortom: zonder relatie, geen prestatie!
Om dit te bereiken ziet Houtens haar leerlingen als veelbelovende talenten.
Dit betekent voor ons: