Dyslexie

Dyslexie op Houtens

15% van de leerlingen moet leren omgaan met dyslexie. Inmiddels hebben we een ruime ervaring kunnen opbouwen voor het ondersteunen van leerlingen met deze problematiek.

Uitgangspunt van ons dyslexiebeleid is dat leerlingen met dyslexie het onderwijs kunnen volgen dat passend is bij hun niveau. Daarbij hebben wij ons als doel gesteld dat leerlingen hun technisch leesniveau en spelvaardigheid zoveel mogelijk verbeteren, zodat ze zo min mogelijk last ervaren van hun dyslexie.

Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen daarom in het eerste en tweede leerjaar op Houtens remediërende ondersteuning aangeboden voor spelling en/of lezen. Deze begeleiding vindt plaats in kleine groepen en wordt na schooltijd (spelling) en onder schooltijd (lezen) aangeboden.

Als de doelstellingen bereikt zijn, kunnen de meeste leerlingen zonder extra aanpassingen hun diploma halen. Bij zeer ernstige dyslexie blijft dat soms lastig, dan is het mogelijk extra ondersteuning in te zetten, zoals het voorlezen van de lesboeken bij het maken van huiswerk (Dedicon/Daisy) of het omzetten van alle lesstof en toetsen van taal naar spraak (Kurzweil).

Voor meer informatie: zie stroomdiagram

Wilt u het dyslexie beleidsplan ontvangen? Aanvraag via dyslexie@mijnhoutens.nl

 

Stroomdiagram

© 2014 Houtens, School voor MAVO en beroepsgericht onderwijs

Studio Arens Webdesign & Rob Hoen Visuele Communicatie